Refleksjoner omkring Kundeopplevelse (CX) i Norge ved starten av 2024

customer centricity customer experience reell kundeorientering Jan 04, 2024

Jeg ble utfordret til å dele mitt perspektiv av en av mine flotte kunder, like før nyttår. Spørsmålet fikk meg først til å fundere, deretter til å spinne hodet: “Jannecke, du er flink til å syntetisere mønstre fra verden rundt deg på interessante måter…” (ja, jeg innrømmer det. Jeg ble trigget av smigeren, i håp om å bevise henne rett...). Hun fortsatte: “Jeg ønsker ditt syn på nøkkeltrender i det norske markedet som påvirker CX og reell kundeorientering. Vi ønsker å bruke dette som innspill før vi sparker i gang arbeidet med å vinne 2024.”

Jeg måtte sette av tid til å reflektere, fordøye og formulere mitt svar. 2023 var et merkelig år på mange måter, med store forskjeller mellom ulike bransjer i Norge; noen hadde sitt beste år noensinne, mange slet på grunn av inflasjon, fallende etterspørsel og ja, til og med krig. Ved å dele betraktningene med dere, håper jeg dere også kan bruke dette som innspill når dere skal forbereder dere på alt som 2024 kan bringe. Og kanskje trigger dette noen refleksjoner du ønsker å legge til?

 

KUNDEFOKUSET KOMMER TIL KORT SELV FOR NOEN AV DE BESTE

En ikke så positiv tendens i 2023 var hvordan selv noen ledende aktører innen reell kundeorientering i Norge, så ut til å slite med å påvirke utfall på kritiske forretningsbeslutninger. I februar måtte Flyr, det nye flyselskapet med imponerende CX og medarbeiderengasjement, gi opp. Videre ser anbefalingen om å innlemme Flytoget i VY ut til å ha blitt gjort med begrenset oppmerksomhet til kunden og kundeopplevelsen.

Innen banksektoren etterlater håndteringen av S-bankens kunder etter oppkjøpet (nå er S-banken "et konsept i DNB" i stedet for et selvstendig merkevare) inntrykket av at lederne i DNB ikke så verdien av reell kundeorientering eller ekte kundeinnsikt. Heldigvis for mange klarte en ny, reelt kundeorientert nykommer (Bulder, som er tilknyttet Sparebanken Vest) å håndtere den økende strømmen av frustrerte kunder ivrige etter å finne seg en ny bank.

Fra 2023 vil vi også huske hvordan energidistributøren Tibber måtte gå tilbake på sin beslutning om å innføre forhåndsbetalt elektrisitet og beklaget oppriktig til sine kunder. Å ikke tenke nok på sine kunder i første omgang kostet dem dyrt.

 

1:1 MARKEDSFØRING - DET SNAKKES OM ASPIRASJONER, MEN PUSHES FOR TRANSAKSJONER

2023 var også året hvor markedsføringen ut til kunder gjennom eide kanaler nådde nye høyder. Ifølge Oculus og Voyado så vi en 25% økning i bruk av e-post (65% økning i e-post fra automatiseringer) og 56 % økning i bruk av SMS. Med en reduksjon i butikkbesøk, ble lojalitetsprogrammer sett som virkemiddelet for å engasjere kunder og generere aktivitet. Og aldri har flere nordmenn vært medlem av flere lojalitetsprogrammer og mottatt flere nyhetsbrev.

Spørsmålet er om selskapene måler og ihensyntar hvordan deres push-aktiviteter påvirker kundeopplevelsen totalt. Så langt er nivået på personalisering begrenset og handler stort sett om bonuspoeng og tilbud. Det som er positivt er at de fleste aktører har forstått viktigheten av å gjøre kundereisen enkel for brukerne.

Jeg ser Vipps sin lansering av en plattform for lojalitetsprogrammer som et ønske om å løse et viktig kundeproblem for bedrifter. Men for å bygge ekte lojalitet og knytte kundene til seg , trenger bedrifter å appellere mer til den emosjonelle og aspirasjonsmessige delen av opplevelsen. -La oss håpe at LoyaltyCo (som ble “teaser-lansert” i 2023) med Norwegian, Strawberry og partnere klarer å skape noe mer enn bare en felles valuta, og utvikler noe spennende og verdifullt som bygger relasjoner og skaper opplevelser. Vi er klare for mer innovasjon på lojalitetsområdet. 

GEN AI – FRA HYPE TIL VERDISKAPING I CX?

Vi kan ikke snakke om 2023 uten å nevne Gen AI. For mange var dette en virkelig oppvåkning. Plutselig ble viktigheten av å få kontroll over egne data forstått, og automatiseringsinitiativer (mulig i årevis allerede) fikk endelig den oppmerksomheten som trengtes. Innen CX-området kan vi se den første bruken av AI både frigjøre ressurser fra kundehenvendelse og øke effektiviteten gjennom bedre personalisering og prediktive analyse.

Antallet AI-relaterte initiativer skjøt i været. Oversikten over initiativer i det offentlige, gir en idé om hva vi vil kunne de neste årene. Gen AI vil sannsynligvis kunne omforme kunde - leverandørforholdene,  slik vi ser de i dag. Og for 2024 er spesielt kundekontakt, service og support spådd til å være områder med størst potensial. Spørsmålet er, hvem som best vil klare å utnytte alle disse nye mulighetene til å løse reelle kundeproblemer og forretningsverdi?

Et område som det ikke snakkes bredt om i Norge, er bruk av Gen AI for mer avansert beslutningsprosesser. Vi noterer bedre bruk av avanserte kundeanalysemodeller for å øke kundens livstidsverdi (CLV) og for bedre analyser av koblingen mellom kundeinteraksjon, kundeopplevelse og forretningsmessige resultater og mer avanserte kundebaseregnskap.  Vi er fremdeles på et tidlig stadium. De som kan bygge inn denne typen logikk i smarte algoritmer og sikre riktig bruk av disse i stor skala, vil ha en unik evne til å tilpasse seg raskt og skille seg ut på markedet.

DESIGNERNE MODNES – FRA IDEALCASER TIL FORRETNINGSVERDI

2023 har vært et tregt marked for mange teknologikonsulenter og kreative byråer. Reklamebransjen har blitt spesielt hardt rammet, med oppsigelser og konkurser. Men selv IT- og designkonsulenter rapporterer om utfordrende tider.

Når det kommer til designere, har en viktig diskusjon om den mer “kundeorientering” av deres tilnærmingen  dukket opp. Norge er etter min mening et av landene som har kommet lengst i å utnytte Design Thinking og tjenestedesign. Det er store fordeler ved en mer menneskeorientert tilnærming til all forretningsutvikling. 

Den idealistiske tilnærmingen til noen designere har skapt spørsmål om det er mulig med en mer smidig tilnærming med bedre forståelse av den forretningskontekst som designerne skal bidra innenfor. Organisasjoner som har ansatt en rekke tjenestedesignere internt, jakter etter smartere måter å organisere arbeidet på for bedre bruk av denne kapasiteten. Målet er å forbedre og innovere produkter og opplevelser som skaper en vinn-vinn både for kunden/brukerne og for forretning. 

Det er interessant at Don Norman anbefaler norske designere å lære seg med om forretningen for å gjøre seg mer relevant. Designere blir minnet om viktigheten av bygge en god forståelse av "kundens" behov og virkelighet også når kunden er deres ledere. Vi vil forhåpentligvis se en mer moden tilnærming til kundeorientering i 2024 hvor dette finner en bedre balanse.

FLERE CX-DIREKTØRER MED MANDAT

En trend som definitivt gir meg håp for fremtiden, er det økende antallet visepresidenter og direktører med CX eller kundefokus i tittelen sin. Dette er en trend vi har sett internasjonalt i en viss tid, og det ser nå ut til å ta et sprang fremover i Norge. Som en del av denne utviklingen ser vi en mer integrert tilnærming til Voice of Customer, CX-forbedringer og produktinnovasjon på tvers av organisasjonen. Et viktig poeng er at mange av disse rollene nå har et klart mandat til å lede endring. Med tanke på at vellykket transformasjonsarbeid krever plass høyt på agendaen og tydelig eierskap i toppledelsen, er en slik rolle en kritisk for å lykkes.

Jeg heier på denne utviklingen. Det er alltid en risiko for å prøve å løse alt på en gang. Dette er ofte utfordrende endringsarbeid som krever tålmodighet og godt samspill på tvers. Utfordringene er ofte mange og det kan være vanskelig å vite hvor man skal starte. Mitt håp er at de som tar slike roller har både klokskapen til å prioritere smart, og utholdenheten som kreves for å mobilisere organisasjonen og engasjere seg på tvers. Nivået av senioritet involvert og dialogene jeg har hatt i 2023 gjør meg optimistisk.

 

JAKT PÅ BEVIS PÅ AVKASTNING PÅ INVESTERING (ROI)

Den generelle stemningen i markedet har satt behovet for å kunne dokumentere avkastning på investeringer høyt på agendaen for mange i 2023. Organisasjoner med etablerte endringsprogram, finner dette ofte lettere å kunne vise enn i organisasjoner med nye initiativer som blir bedt om å dokumentere på forhånd. Modne Voice of Customer-programmer høster nå anerkjennelse og status ettersom de demonstrerer sitt bidrag til forretningen. Langsiktig satsning lønner seg. 

Imidlertid er det fortsatt en utfordring for mange å finne den rette balansen mellom kortsiktig og langsiktig fokus. Når det å levere på kortsiktige resultaterkrav blir en kamp, taper langsiktige initiativ prioritet. Dette skaper en bølgeeffekt der organisasjoner som allerede har en klar CX-strategi og roller med mandat vil klare å sikre en bedre balanse i prioriteringer enn i organisasjoner der kundeorienteringsarbeidet ennå ikke har etablert samme posisjon internt.

Sertifiserte prisutdelinger har blitt et virkemiddel for å sikre anerkjennelse for innsatsen både internt og eksternt. Internasjonale priser innen CX-feltet har dessuten demonstrert en mer helhetlig tilnærming i evaluering av CX-initiativene (ved blant annet å kreve at bevis på forretningsmessige resultater) enn noen av de mer taktiske norske prisutdelingene.

European CX Awards er et eksempel på en pris som får mer og mer oppmerksomhet (Her var det IKEA som vant hovedprisen på tvers av alle kategorier i 2023! Gratulerer!) Jeg ser frem til å se flere flotte norske eksempler på endringsprogrammer med kunden i fokus som blir feiret i 2024.

 

Dette oppsummerte mine refleksjoner rundt det vi har sett i 2023 som kan påvirke utviklingen i 2024. Jeg vil gjerne høre hva du synes og om du ser noen områder som du mener bør legges til listen?

Og enda viktigere, jeg håper at du legger til rette for diskusjon internt om hva deres viktigste lærdommer og refleksjoner er fra 2023 når dere sparker i gang arbeidet for året.

Hvis du er som meg, vil du finne arbeidet rundt CX og reell kundeorientering både utfordrende og givende. -Og hvem elsker ikke en utfordring...?

 

Hvis du er interessert i å diskutere hvordan vi kan støtte deg på reisen din – ta gjerne kontakt for en uforpliktende prat over en kaffe. 

 

Hold deg oppdatert

Skriv deg opp pÄ vÄrt nyhetsbrev og vi vil sende deg inspirasjon og tips du kan ha glede av i ditt arbeid. 

Vi liker ikke SPAM. Vi vil ikke videreformidle dine detaljer til 3. part.

 

Hvordan hjelpe deg Ă„ lykkes