Trenger du en djevelens advokat?

innovasjon reell kundeorientering utenfra-og-inn Sep 07, 2023

Hvordan sikre at dere gjør de riktige tingene? At beslutninger rundt en ny tjeneste eller nytt konsept blir gode? At nye satsinger er best mulig skodde for å lykkes? Inspirert av en av de beste i markedet, har vi tygget på hvordan tilrettelegge for bedre beslutninger rundt nye satsinger. Nå er vi på jakt etter en pilotkunde for vår tjeneste «Djevelens advokat».

Menneskelig svakhet

I forretningsverdenen er det én kritisk feil mange ledere og gründere gjør: De omfavner kun positiv tilbakemelding. De ønsker at en nysatsing skal lykkes og søker derfor bekreftelse snarere enn konstruktiv kritikk. En bekreftelsesbias oppstår når mennesker kun søker eller legger merke til informasjon som støtter deres eksisterende tro eller hypoteser. I tillegg kan våre egoer stå i veien for å innrømme svakheter (og teste disse) og aktivt sjekke i våre blindsoner. I forretningsinnovasjon kan alle disse typene av skjevheter og partiskhet lede til feilvurderinger.

De fleste av oss har opplevd det. Vi blir for glade i våre idéer. Vi undervurderer hvordan treffe kunden eller hvordan sikre effektiv distribusjon. Å sikre de beste beslutningene er aldri lett, men hva kan vi gjøre for å bli bedre?

Omtenksom uenighet 

I det siste har vi blitt inspirert av Ray Dalio sine tanker om «omtenksom uenighet». Ifølge Dalio, en av de mest suksessrike hedgefondforvalterne i verden og blant annet forfatter av boken «Principles for Success», er det avgjørende å aktivt søke etter og vurdere de mest kritiske motargumentene til de viktigste beslutningene når man skal satse – enten det er en finansiell investering eller en investering av ressurser og innsats for å lykkes med noe nytt. Han ønsket å sikre at han kjente til innspill fra folk som tenkte annerledes slik at han bedre kunne forstå hva som var sant og hvordan ta tak i det. Han mener dette radikalt åpne tankesettet forbedrer kvaliteten på beslutningene signifikant. 

Risikoen ved bekreftelsesbias

Det finnes mange eksempler fra forretningsverden på bekreftelsesbias som i retrospekt kan se ut til å ha ledet til svake beslutninger. BlackBerry var en uovertruffen leder innen smarttelefoner, spesielt populær blant bedriftsbrukere. Men i stedet for å lytte til bekymringene om at brukergrensesnittet ble oppfattet som gammeldags, fokuserte de på sine lojale kunder og ignorerte trusselen fra iPhone og Android. Resultatet? BlackBerry mistet sin dominans og har aldri helt kommet tilbake. 

Nyere eksempel i Norge finnes også. Burde for eksempel Bookis – netthandelen for kjøp og salg av brukte bøker i Norge – ha spisset sitt verdiforslag og målgruppe tidligere? Fanget de opp om problemet de skulle løse var verdifullt nok for dem de skulle hjelpe? Og tok de riktige beslutninger knyttet til utvikling av egen forretningsmodell og vekstplaner?  Det finnes mange eksempler på forretningscase som enten ikke finnes lenger eller som har funnet en ny form.  De gjennomføres gjerne «retrospectives» og post-mortem-øvelser, for å se om man kan lære noe i etterkant. Spørsmål som trigger oss er da om man kunne tatt bedre beslutninger tidligere? Kunne Schibsted ha lykkes med sin satsning «Svosh», hvis de hadde pivotert rundt viktige hypoteser de hadde tidlig? Kunne DnB ha fanget opp feil i hypoteser knyttet til flagship-kontorene tidligere?  

Tre ulike perspektiv på et balansert case

Erfaringsmessig er det tre ulike områder hvor det er verdifullt å vurdere om man har klart å utvikle et balansert case og har kontroll på viktige hypoteser:

  1. Det første er alltid selve problemet som skal løses, om det finnes et behov og om vårt bidrag til å løse dette oppleves som viktig og relevant nok
  2. Det andre er muligheten for å nå ut til en attraktiv målgruppe med vårt verdiforslag
  3. Det tredje er om det er mulig å skape en bærekraftig forretningsmodell

Verdien av en “djevelens advokat”

Det finnes ofte forhold som ikke har fått nok oppmerksomhet eller som er tatt for gitt. Å ha en "djevelens advokat", en eller flere personer, som tilfører nye perspektiv og motargumenter og som utfordrer idéene, kan føre til bedre beslutninger. En slik rolle kan bidra til at alle viktige aspekter av en idé blir vurdert, spesielt de potensielle svakhetene. Når kritiske hypoteser testes og forretningsideen utfordres, gir det muligheten til å forbedre dem og gjøre business caset robust. Kanskje viktigst, det bidrar til tidlig læring, raskere pivotering og å unngå at feil har unødige store konsekvenser.

Bli pilotkunde og engasjer oss som “djevelens advokat” på ditt case

Det kan i noen sammenhenger være krevende å klare å beholde dette utenfra-og-inn blikket på caset. Inspirert av Ray Dalios filosofi, har vi derfor utviklet et opplegg som kan bidra til å løfte caset ditt og belyse viktige områder som øker sannsynligheten for å lykkes. Det kan spare virksomheten for kostbare feilslutninger, men også bidra til en raskere vei til mål.

Vi har laget et opplegg for gjennomføring av en prosess som djevelens advokat for ett konkret case. Dette ønsker vi å teste på en pilotkunde. Vi er på jakt etter en virksomhet som ønsker å få innspill på ett case det jobbes aktivt med. For rett kandidat ønsker vi å tilby en full gjennomføring til redusert pris. Det vi samtidig ønsker er å sette av tid til tilbakemelding og erfaringsdeling som del av piloten.


Ta kontakt for å diskutere om kundepilot er en relevant mulighet for deres satsning. 

Se filmen basert på boken "Principles for Success" av Ray Dalio (30 min)

Hold deg oppdatert

Skriv deg opp på vårt nyhetsbrev og vi vil sende deg inspirasjon og tips du kan ha glede av i ditt arbeid. 

Vi liker ikke SPAM. Vi vil ikke videreformidle dine detaljer til 3. part.

 

Hvordan hjelpe deg å lykkes